tisdag 18 augusti 2009

Uppdatering!

Nu har det gått två dagar på Världens kurs. Det har gått som en raketfart. Igår så hade vi samling och fick lära känna varandra lite och presentera varandra. Det var riktigt spänt på morgonen. Vi kommer att bli världens bästa grupp tror jag och ha en väldigt bra sammanhållning.

Vi fick väldigt mycket information igår men ändå lite. Vi blev uppdelade i fyra små grupper med 3 personer. Så vi hade en egen rund vandring bland alla små och stora husen med hjälp utav en karta.

Det var väldigt kul igår eftermiddag. Nu är jag inte ensam i huset längre. Anton flyttade in i rummet bredvid mej. Vi tog en sväng och kollade in hur huset så ut och om det var många rum.
Satt och tittade på tv och små pratade.

Anton följde även med mig i morse på frukosten som börjar 07:30 - 08:30
Det blir en tidig frukost. Fick en riktig hotell frukost verkligen. Ljumna bröd, ägg, massor av pålägg, olika sorters flingor med tillbehör tex. nötter, torkad banan, torkad plommon m.m.

Idag så har vi fått en rund vandring på biblioteket och i Datasalen för att få First Class. Det blir nog bra. Sen så har vi gjort collage om oss själva. Blev riktigt nöjd faktiskt. Det var svårt innan man kom på något om sig själv.

Vi har även suttit hela klassen och diskuterat och bestämt vad vi ska dra med oss för mat till Ulvön imorgon. Jag kan bara säga att våran kundvagn var överfull med matvaror för 12 personer 3 dagar och 2 nätter. Men det blev inte så farligt när vi räkande ut att det kostade 123:50 kr/pers. och så får vi tillbaka varje person 105 kr utav köket för att vi inte äter mat på skolan på 3 dagar.


Har suttit och läst i Världens kurs tidning som varje årsklass gör när de kommer hem ifrån Indien. Jag kan verkligen säga att det är hemska saker som står i tidningen som de har sett och fått uppleva. Ex. ett par tjejer var ut och gick så hörde att barn skrek i en gränd, så de blev ju jätte nyfikna vad som hände där. Det visade sig att vuxna personer bandfast barnen i varandra och sedan drog både armar och benen ur led så att de skulle kunna tigga pengar på gatan. Det är ju hur hemsk som helst och man fattar inte hur de kan göra så.

Det är även SJUKT att det finns över 250 miljoner barnslavar i världen idag. Varav 60 miljoner i Indien. (2001) Det har säkert dubblats sig mycket på 8 år.

På ett barnhem som de har besökt visade det sig att personalen straffar barnen för att de skriker eller inte gör som de säger. Antingen blir barnen slagna eller så knyter de fast dem i varandra. Det gör de för att barnen ska "hålla sig lugna" och för att personalen ska veta var de har barnen. Barnen binds med trasor som för några minuter sedan användes till att torka urin med.

Man blir ju bara gråtfärdig när man läser om sånt hära. Men det är ju det som vi kommer att stöta på under resan till Indien.

Nu så ska jag gå och packa min stora ryggsäck som vi ska ha imorgon för att vi ska vandra till Ulvön. Det blir spännande. Sen så ska jag krypa mig till kojs. Det värsta är att det är SVIN kallt på mitt rum. 15-17 grader kan jag tippa på. Hoppas att vaktmästaren kommer imorgon eller under de dagarna som jag är borta och fixar elementet åt mig.

Kram så länge och god natt!

1 kommentar:

Julia sa...

Underbart att läsa att du har det så bra! Jag tror också att det kommer bli toppen där nere! Du kommer trivas som fisken i vattnet! :) Och OJ vilken härlig frukost ni har! ;) Den hade jag gjort mycket för att få! :)

Oj, det var hemska saker du skriver om hjärtat. Det klart det händer mycket hemskt i alla länder. Du får inte glömma bort allt som är fint och bra också! Ni kommer få en upplevelse för resten av livet! :)

Kul att du bloggar! ;) Vill höra allt! :)
Puss och kram på dig favotikusin vitaminen! :)

/Julia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...