söndag 24 oktober 2010

Not Quite Cafes Brödkurs!

Hej! alla bloggläsare

Var igår (lördag) på surdegs brödkurs som var på Not Quite i Fengefors. Det var Sandra som har hand om cafét och äger det som anordnade kursen. Så vi fick lära oss att baka Surdegsbröd. Det var jätte roligt. Har aldrig bakat surdegsbröd förut. Har inte vågat mig på det men nu fick jag testa. Fick med mig hem en burk med Rågsurdegs grund som jag ska mata varannan vecka. Undrar hur det kommer att gå. Fick även med mig bröd hem som vi bakade så vi fick smaka på. Men det värsta är att jag inte kommer ihåg vilket bröd som var vilket. Jag fick lära mig jätte mycket nytt på kursen innom bröd bakning.

Här är bröden som vi bakade. Vi han med mycket på 3 timmar!
Bröd på jäsning!
Bröd på jäsning!
Är på väg in i ugnen!
Kalljäst Ljust Lantbröd som vi fick smaka på när vi fikade, var jätte gott. Var så stort att det ska räcka till 15 pers. Roligt att baka när man har bjudning!
Här förbereder vi en deg!
Här står de i ugnen på gräddning!
Rödbetsfocaccia, jätte gott. Degen är helt rosa. Roligt att baka med barn. Den står på jäsning!
Några av våra färdiga bröd som står på svalning!
Sandra som håller i kursen!
Cafét!
Cafét, här har vi dukat upp för lite käk och provsmakning av några bröd!
Surdegs knäcke-stick!
Bröden smakar helt underbart verkligen. Hoppas att jag kan hålla Rågsurdegs grunden levande så att jag kan baka när som helst. Det är verkligen en process detta. Rågsurdegen är klar att använda 4:e dagen och så ska man göra en fördeg på det bröd man ska baka som ska stå 1 dygn och jäsa sen ska man göra degberedning och baka ut det till önskat bröd. Man ska räkna minst 6 dagar om man ska baka surdeg om man gör från grunden. 


Annars tar det 2 dygn om du har en färdig Rågsurdegs grund som man har matat ett tag. Det är verkligen en spännande process allt sammans.  Det gäller att man har tid. Men man får ett bra resultat utav det.

Kram

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...