fredag 29 oktober 2010

Focaccia

Har idag bakat Focaccia med färsk timjan i. Undrar hur det smakar. Den har precis kommit ut ur ungnen så den står på svalning. Tänkte provsmaka den till middagen. 

Här är receptet:

Focaccia

50 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl god olivolja
2 msk flytande honung
1/2 msk salt
7 dl vetemjöl (ev mer)
1 dl finhackad färsk timjan

olivolja
flingsalt

Gör så här:
  1. Vispa ut jästen med ljummet vatten 37 grader, olivolja, honung, finhackad timjan och salt i en bunke.
  2. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
  3. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i 45 minuter.
  4. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.
  5. Häll ut degen på mjölat bakbord och knåda den lite och lägg på 1 oljad plåt med lite flingsalt i botten.
  6. Platta ut degen tills de är cirka 2 cm tjock och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 45 minuter.
  7. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt.
  8. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter. Jag hade min inne 15 min. Beror på ugnen.

Hoppas att det smakar bra.

Ha en bra trevlig helg!
Kram

2 kommentarer:

Mina dagar sa...

Det ser iaf ut som att det kommer smaka supergott!!
Ha en fin lördag!
Kram

Sköna o Gröna Ting sa...

Jag som ÄLSKAR att baka har snott detta receptet.., verkar supersmarrigt!!!!
Man blir lycklig av att baka.....
Kram igen
Marianne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...