onsdag 17 mars 2010

Kärleksmums!

Igår bakade jag KärleksmumsCafe´Höljen och Ingmar bakade Kladdkaka och Snickerskaka. Idag så har jag bakat Citron Cheesecake och Hallonpaj. Vi har haft ganska så många fika gäster idag. Julia och Gunilla kom och hälsade på mig och fikade. Det var jätte kul och trevligt.

När jag kom hem så bakade jag choklad- och apelsinkaka. Den blev jätte god.


Kärleksmums

Ingredienser
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr
4 msk smör
250 g florsocker
2 msk kakao
3 msk kallt starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker

Garnering
riven kokos

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Häll i mjölken.
  2. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det i smeten.
  3. Häll smeten i en långpanna som klätts med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm. Grädda kakan mitt i ugnen 10-15 min.
  4. Gör Glasyren: Smält smöret, rör ner florsockret, kaffe och vaniljsockret.
  5. Bred glasyren över kakan medan den ännu är varm.
  6. Strö den rivna kokosen över glasyren innan den stelnat så att kokosen fastnar. Skär kakan i rutor när glasyren stelnat.

Kram


1 kommentar:

Linnea sa...

Hej Elin

Jag är ett levande bevis på att kärleksmumsen blev utsökt god. Det är farligt att ha dig vägg i vägg när det bakas på detta viset, vi ses i morgon.

Kram Helena på Blomrum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...