tisdag 18 november 2008

Snygg chaufför!

Idag har jag varit återigen i Åmål på kursen. Var lite jobbigt att springa ut och in på toaletten och snyta mig hela tiden men det gick. Fick i uppdrag idag att läsa en bok som ska vara utläst tills i morgon och bearbetad. Så jag har en roligt kväll framför mig. Som tur är den bara på 138 sidor så det går nog snabbt, men det svåraste är ju att bearbeta den från kapitel till kapitel.

Åkte buss i morse in till Åmål, så jag fick ju åka buss hem också. När jag steg på bussen på väg hem så fick jag se att chauffören var skitsnygg och runt 25 årsåldern så jag satte mig ju så klart näst längst fram så jag kunde sitta och spana in honom. Har aldrig sett honom förut, han var nog ny. Så jag tror att jag fortsätter ett tag till att åka buss. Kan ju stöta på honom igen man vet ju aldrig :)

Har sickat in en ansökan på ett jobb så jag väntar som bara den på svar. Fick reda på att hon låg på sjukhuset så det dröjer nog ett tag innan jag får svar.


Nu ska jag gå och hjälpa mamma med att fixa middagen och sedan blir det till att läsa.

Idag blir det SEPHERD´S PIE till middag.

SEPHERD´S PIE

4 portioner

Fyllning
500 g blandfärs
1 hackad gul lök
1 klyfta pressad vitlök
2 msk tomatpuré
0,5 tsk paprikapulver
salt o peppar
(1 msk worchestersås)
1-2 pressade vitlöksklyftor
olja eller smör
3 dl av ärtor, majs, paprika som fått koka lätt.

Potatismos
12 skalade potatisar
3 msk smör
2 dl mjölk
salt
vitpeppar
Lite malen muskot
2 ägg
2 dl riven ost

Gör så här:
Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten tills den blivit mjuk.
Slå av vattnet och låt potatisen stå och ånga av en stund.
Pressa potatisen. Rör ner mjölken och margarinet.
Smaka av med salt, peppar och muskot.
När moset har svalnat något rör du ner även äggen.
Ställ åt sidan.
Sätt ugnen på 200°C.

Värm upp en stor stekpanna med smör och olja. Fräs först den hackade löken.
Lägg sedan i färsen, fördela den med en gaffel och låt den brynas en stund. Salta och peppra. Tillsätt tomatpuré, rör om och fortsätt stekningen några minuter. Låt det hela småkoka i cirka 10 minuter.

Lägg färsen och grönsakerna i en eldfast form.
Täck med ett lager potatismos och strö riven ost över.
Gratinera anrättningen i ugn tills den fått fin färg, i cirka 30 minuter.

Servera tillsammans med en god sallad.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...