onsdag 2 juni 2010

Rabarbersmulpaj a´la Elin!

Igår gjorde jag årets första rabarberpaj. Jätte gott var det. Satt även ute och solade hela dagen. Jätte härligt väder var det, 23 grader hade vi skuggan och nästan vindstilla. Man kan ju inte klaga på värmen, det är ju den vi har gått och väntat på hela våren efter den långa vintern.

Förra veckan åkte jag och Maya ner till sommarstugan. Vi hade jätte tur med vädret. Vi satt ute och solade, gick runt stället där jag bor, var inne i Grebbestad en sväng, var även ute till Tanumstrand och kollade Sportshoppen, lagerrensning var det nu. Det var bra priser på kläder, skor mm. Vi tog även en sväng ut till Resö. Maya ville se vart jag jobbade någonstans. Vi såg även en segelbåt som hette Maya, lite roligt faktiskt, rätt stavat var det med på segelbåten.

Vi slog även till och köpte färska räkor, svin dyrt är det nu med räkor. Märks att sommaren har kommit. De tog 229 kr/kg nu. Vi tog även en fika på Sjögrens Café och Bageri i Grebbestad, det kan jag verkligen rekommendera att ta en fika eller varför inte köpa med sig nybakat färsk bröd hem.


Jag jobbade även på mors dag. Var lagom med folk. Fint väder var det med. Det var även jätte kul att träffa Kajsa igen. Hon jobbade i cafét förra året. Den här sommaren ska hon jobba i servisen.

Rabarbersmulpaj a´la Elin!

Deg:
100 smör
2 dl hackade hasselnötter
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 1/2 dl råsocker

Fyllning:
600 g rabarber
1 dl råsocker
1/2 tsk krossade kardemummakärnor eller malen kardemumma
2 tsk potatismjöl

Gör så här:

Deg:
Mixa hasselnötterna. Mät upp ingredienserna i en matberedare. Lägg i det tärnade smöret och kör till en smulig massa.

Fyllningen:
Ansa och skölj rabarberna. Skär rabarberna i mindre bitar. Lägg rabarber, råsocker och kardemumma i en kastrull. Sjud på svag värme tills rabarberna är mjuka. Red eventuellt av med potatismjöl (toppredning).

Man behöver inte koka rabarberna. Blanda fyllningen i en bunke och häll det direkt i en ugnsfast form och smula degen över. Ugn 200 grader ca 20 min.

Lägg i fyllningen i en ugnsfast form, och smula degen över. Baka i ugn i ca 20 min på 200 graders värme.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass!

Den här rabarberpajen har jag fått jätte mycket beröm för.


Lycka till!
Kram

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...